Autoglym šampón

 

Letné teplé dni nastúpili v plnej paráde, hmyz už zase zapĺňa svoje miesto na kapote a aj po zime by bolo treba opäť ochrániť lak pred letnými povetrnostnými vplyvmi, UV žiarením, živicou, hmyzom apod.. Keďže auto nemám od nova a predchádzajúci majiteľ sa o exteriér moc nestaral, snažím sa zachrániť čo sa ešte dá. Robím to ako domáci hobby majster, používam prevažne hobby triedu autokozmetiky Autoglym a autu sa detailne venujem tak 4x do roka podľa potreby a času. Riadim sa len jednou vecou, že ak je exteriér automobilu chránený dodatočnou vrstvou, následné čistenie od špiny, hmyzu, živice je oveľa jednoduchšie ako na "surovom" nechránenom laku. Dôležitou súčasťou je pravidlné umývanie a starostlivosť.

Pár všeobecných rád k umývaniu auta:

  • nepracovať na priamom slnku počas dňa a na rozpálenom laku, ideálne skôr ráno, prípadne v podvečerných hodinách alebo ak máte možnosť, tak umývať v garáži
  • mať po ruke vedro s čistou vodou na vyplákanie hubky / špongie
  • mať po ruke 2 až 3 hubky / špongie (na vrchnú časť, spodnú časť karosérie, kolesá)
  • mať po ruke mäkký štetec do horšie prístupných častí
  • mať po ruke mikrovláknové handričky, prípadne jelenicu na sušenie

Stav pred umytím

Odstránenie zvyškov hmyzu a iných kontaminantov

V prvom kroku som sa pustil do hmyzu. Používam účinný čistič hmyzu Autoglym Active Insect Remover, ktorý ak používate pravidelne a nenecháte hmyz totálne zažrať, tak kľudne ho môžete riediť 1:1 s vodou. Mám ho po ruke vždy v aute a používam ho aj pri zástavkách, prípadne pri tankovaní, keďže je bezpečný aj na okná a plasty. Jednoducho nastriekate, necháte chvíľku pôsobiť, aby zvyšky hmyzu zmäkli a vyutierate mikrovláknovou handričkou, prípadne zmyjete prúdom vody. Niekedy je potrebné použiť prípravok aj viackrát. Najideálnejšie je však, ak máte lak ošetrený ďalšou ochrannou vrstvou (minimálne nanesenú leštiacu pastu, prípadne aj konzervant). Odstraňovanie rozplašteného hmyzu ide vtedy ako po masle a to myslím doslova. Pastovaniu a lešteniu sa budem venovať v druhej časti tohto seriálu.

 

Umývanie metódou dvoch vedier

Ako som už spomenul vyššie, nie je dobré umývať na priamom horúcom slnku počas dňa (rozpálený lak). Buď skoršie za rána, ako som to robil aj ja, prípadne podvečer. Najideálnejšie však v uzavretej garáži, ale takúto vymoženosť má asi málokto z nás. Najprv opláchnem prúdom vody celé auto, kolesá, podvozok a snažím sa odstrániť najväčšiu cestnú špinu, blato, nánosy. Postupujem smerom od strechy po spodok auta. Ak používate tlakový čistič, tak s rozumom a pri menšom tlaku, prípadne z väčšej diaľky, pretože pri nesprávnom použití si dokážete poškriabať lak aj wapkou (nie nadarmo sa hovorí, že menej je viac a kľudne Vám postačí aj obyčajná hadica s vhodnou koncovkou - rozprašovačom). Naozaj by ste sa čudovali, čo malé častice ako napr. piesok dokážu pod tlakom narobiť s lakom! Odporúčam zvyknúť si pri umývaní na metódu dvoch vedier. V jednom si rozrobím šampón a druhé naplním čistou vodou a používam na opláchnutie hubky / špongie.

 

Autoglym šampón - pravidlo dvoch vedier

 

Šampón Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner rozrábam v pomere asi 2-3 vrchnáčiky na 8-10 L, i keď výrobca odporúča 1 vrchnák. Mám radšej keď nanášam šampón na karosériu v penovom stave. Začínam od strechy a postupujem cez okná až po spodnú časť automobilu. Na úplný spodok a kolesá používam inú špongiu. Netreba zabúdať na vyplákanie špongie v čistej vode, aby ste si zbytočne nešpinili rozrobený šampón a nenanášali špinu opäť na auto. Nie je dobré nechávať šampón zaschnúť, preto oplachujem a zmývam šampón počas umývanie aj niekoľkokrát. Na horšie prístupné miesta, do štrbín, prípadne tam, kde sa spájajú jednotlivé diely karosérie, používam jemný štetec (výborný pomocník nielen pre exteriér). Následne opláchnem vodou a nechám obschnúť, prípadne prebehnem narýchlo mikrovláknom alebo jelenicou, aby nevznikli vodné škvrny a mohol sa hneď pustiť do ďalšieho kroku, ktorým môže byť pastovanie a leštenie + konzervácia laku alebo nanesenie tekutého vosku alebo ošetrenie skiel, plastových a gumenných častí apod. Ale o tom si popíšeme inokedy.

 

Výsledok po umytí

Základ je pravidelné umývanie a starostlivosť ...

Nie je to nič zložité. Kto už vyskúšal, tak mi dá za pravdu, že s Autoglym produktami sa pracuje veľmi ľahko a rýchlo s dosiahnutím perfektného výsledku. Šampón má nízke pH a nenaruší vrsty leštenky alebo vosku, ktoré boli predtým na lak aplikované. Nezabúdajte na pravidelné umývanie a starostlivosť. Pre mńa je to relax a tých pár minút si na auto vždy nájdem.

Pokračovanie: Sobotné poobedie s miláčikom a Autoglym-om (2. časť - pastovanie, leštenie a konzervácia)

K 2.5 L baleniu šampónu COOL vedro GRÁTIS

Autoglym Cool Vedro GRÁTIS